Interpretacja wyników zależy od poziomu dostępu, który posiadamy. Poniżej zostaną opisane reguły interpretacji w przypadku użytkowników zewnętrznych (niezalogowanych) oraz użytkowników zalogowanych (instytucji biorących udział w badaniu).
I. INTERPRETACJA NA POZIOMIE UŻYTKOWNIKA NIEZALOGOWANEGO (ZEWNĘTRZNEGO)
Użytkownik taki ma ograniczone możliwości w zakresie interpretacji danych indywidualnych ponieważ posiada dostęp jedynie do danych zagregowanych (nie jest uprawniony do porównywania wyników osiągniętych przez poszczególne instytucje, a widzi jedynie charakterystyki grup podmiotów).
Wyniki poglądowe generowane są poprzez określenie warunków selekcji, tzw. filtry (warunki te mogą być modyfikowane na każdym kolejnym kroku). Przykładowo, w istniejącej bazie zakładamy filtr: region centralny, analizujemy wymiar społecznej wartości dodanej, jakim jest integracja zawodowa i społeczna.
Jeśli mamy za mało podmiotów w bazie (mniej niż 5 w podgrupie) pojawia się komunikat, że należy zastosować mniej filtrów ponieważ liczba podmiotów w każdej grupie jest za mała.
Jak interpretować wyniki obliczone w oparciu o dane zagregowane?
W przypadku danych zagregowanych możemy interpretować:
- WYKRESY
- Jak bardzo różnią się od siebie osiągnięcia podmiotów (czy jest tyle samo osiągających mało, przeciętnie i dużo), np. gdy słupki na wykresie są podobnej wielkości oznacza to, że jest tyle samo lepszych i gorszych podmiotów.
- Czy przeważają podmioty osiągające mniej czy też więcej? (który słupek przeważa – jeśli ten opisany 76-100% oznacza to, że podmioty są relatywnie podobnie dobre i żaden z nich nie jest najlepszy, jeśli przeważa słupek najniższy 0-25%, oznacza to, że większość podmiotów osiąga relatywnie mało, i – zapewne – istnieje kilku niekwestionowanych liderów, których osiągnięcia są nie do podważenia)
- Czy jest jakiś podmiot wybitnie najlepszy lub najgorszy (jeśli skrajnie lewy bądź skrajnie prawy słupek zawiera jedynie jeden podmiot, oznacza to, że w grupie znalazła się jedna relatywnie najlepsza lub najgorsza jednostka)
- TABELE
- Zawsze jest dobrze porównać wartość średnią z wartością mediany. Jeśli posiadamy w grupie przypadki odstające (bardzo duże lub małe wartości wskaźnika) zawyżą one lub zaniżą wartość średniej – w takiej sytuacji to mediana lepiej opisuje wartość przeciętną wskaźnika.
- Warto jest sprawdzić dla ilu podmiotów zostały wygenerowane wartości wskaźnika – charakterystyka ta znajduje się w tabeli podpisana jako N.
- Pełny ogląd sytuacji będziemy posiadać dopiero, gdy uwzględnimy w naszych wnioskach wartość największą i najmniejszą wskaźnika – pokazuje ona, jak duże różnice pojawiają się w grupie.
Pokazują nam one ile podmiotów uzyskało wartość konkretnego indeksu (np. w zakresie zatrudnienia) na poziomie 0-25%, 26-50%, 51-75%, 76-100%. Podmioty zaklasyfikowane do grupy 0-25% to podmioty osiągające w danym zakresie relatywnie najmniej, 26-50% - podmioty osiągające nieco więcej, 51-75% - to Ci, którzy są przeciętnie lepsi od innych, 76-100% - to podmioty najlepsze – niekwestionowani liderzy w swojej grupie.
Interpretując wyniki indeksów należy pamiętać, że mają one zawsze charakter relatywny, a nie bezwzględny! Nie ustaliliśmy zatem progowych wartości dla osiągnięć, które podmioty powinny uzyskać – jak ma to miejsce w przypadku klasycznych systemów pomiaru społecznej wartości dodanej - ale założyliśmy, że osiągnięcia wzorcowe wyznaczane są przez inne podmioty funkcjonujące na rynku. Wyszliśmy z założenia, że określanie takich progów jest zabiegiem sztucznym. Założyliśmy też, że podmioty ES starają się osiągnąć jak najwięcej działając w określonych warunkach kontekstowych, wyznaczanych przez prawo, stan gospodarki, specyfikę polskiego społeczeństwa i inne czynniki. Ci, którzy w tych określonych warunkach generują więcej niż podobne do nich podmioty wytwarzają dodatkową wartość, nazwaną przez nas społeczną wartością dodaną.
Co możemy odczytać z wykresu wygenerowanego dla danych zagregowanych?
W tabelach znajdują się charakterystyki wygenerowane dla każdego wskaźnika. Interpretując te wskaźniki należy pamiętać, że:
Jeśli w systemie pojawia się komunikat, że w bazie jest za mało podmiotów, żeby obliczyć wynik należy zrezygnować z jednego z nałożonych filtrów.
II. INTERPRETACJA Z POZIOMU UŻYTKOWNIKA ZALOGOWANEGO
Użytkownik taki ma szerokie możliwości w zakresie interpretacji danych ponieważ posiada dostęp do własnych charakterystyk i danych zagregowanych dla innych podmiotów (jest on uprawniony do porównywania wyników osiągniętych przez siebie z wynikami osiągniętymi przez inne, anonimowe instytucje).
Wyniki poglądowe generowane są poprzez określenie warunków selekcji, tzw. filtry (warunki te mogą być modyfikowane na każdym kolejnym kroku). Przykładowo, w istniejącej bazie zakładamy filtr: region centralny, analizujemy wymiar społecznej wartości dodanej, jakim jest integracja zawodowa i społeczna. Jeśli mamy za mało podmiotów w bazie (mniej niż 5 w podgrupie) pojawia się komunikat, że należy zastosować mniej filtrów ponieważ liczba podmiotów w każdej grupie jest za mała.
Jak interpretować wyniki obliczone w oparciu o dane indywidualne?
W przypadku danych indywidualnych możemy interpretować:
- WYKRESY
- TABELE
- Zawsze jest dobrze porównać wartość średnią z wartością mediany. Jeśli posiadamy w grupie przypadki odstające (bardzo duże lub małe wartości wskaźnika) zawyżą one lub zaniżą wartość średniej – w takiej sytuacji to mediana lepiej opisuje wartość przeciętną wskaźnika.
- Warto jest sprawdzić dla ilu podmiotów zostały wygenerowane wartości wskaźnika – charakterystyka ta znajduje się w tabeli podpisana jako N.
- Pełny ogląd sytuacji będziemy posiadać dopiero, gdy uwzględnimy w naszych wnioskach wartość największą i najmniejszą wskaźnika – pokazuje ona, jak duże różnice pojawiają się w grupie.
Pokazują nam one jak dużo osiągnął dany podmiot w wybranym obszarze (np. zatrudnienia). Im wartość ta jest wyższa tym osiągnął on więcej (wartość 1 charakteryzuje tych, których osiągnięcia są najwyższe na wszystkich wskaźnikach w grupie porównawczej, 0 – tych, którzy osiągnęli na każdym wskaźniku najmniej).
Interpretując wyniki indeksów należy pamiętać, że mają one zawsze charakter relatywny, a nie bezwzględny! Nie ustaliliśmy zatem progowych wartości dla osiągnięć, które podmioty powinny uzyskać – jak ma to miejsce w przypadku klasycznych systemów pomiaru społecznej wartości dodanej - ale założyliśmy, że osiągnięcia wzorcowe wyznaczane są przez inne podmioty funkcjonujące na rynku. Wyszliśmy z założenia, że określanie takich progów jest zabiegiem sztucznym. Założyliśmy też, że podmioty ES starają się osiągnąć jak najwięcej działając w określonych warunkach kontekstowych, wyznaczanych przez prawo, stan gospodarki, specyfikę polskiego społeczeństwa i inne czynniki. Ci, którzy w tych określonych warunkach generują więcej niż podobne do nich podmioty wytwarzają dodatkową wartość, nazwaną przez nas społeczną wartością dodaną.
Takie rozumienie społecznej wartości dodanej rodzi pewne komplikacje interpretacyjne, o których należy pamiętać. Jeszcze raz chcielibyśmy podkreślić, że społeczna wartość dodana wyznaczana przez model ma charakter relatywny – zależy od osiągnięć innych podmiotów. Stąd jeśli podmiot został zaklasyfikowany do grupy podmiotów najlepszych (wartość indeksu = 76%-100%) oznacza to, że jest on najlepszy w określonej grupie; jego rzeczywiste osiągnięcia charakteryzowane są natomiast przez wskaźniki szczegółowe, dostępne w tabelach. Jeśli podmiot znalazł się wśród „najsłabszych” (wartość indeksu = 0%-25%) nie oznacza to bynajmniej, że podmiot nic nie osiągnął, a jedynie to, że osiągnął najmniej w grupie porównawczej. W sytuacji takiej warto sprawdzić wskaźniki szczegółowe (dostępne w tabelach), bo może się okazać, że podmiot ten jest najgorszym podmiotem, ale w grupie najlepszych, bardzo silnych podmiotów.
Dodatkowo zawsze warto zestawić własne osiągnięcia z danymi dla porównawczej grupy podmiotów (np. jedynie dla podmiotów małych, funkcjonujących na rynku od roku). Jeśli widzimy, że w obszarze integracji społecznej osiągamy wartość z przedziału 0,5-0,75 i równocześnie w grupie porównawczej jedynie jeden podmiot zaklasyfikowany został do grupy wyższej (0,75-1), świadczy to o naszej ewidentnej wysokiej społecznej wartości dodanej (choć oczywiście nie najwyższej z możliwych).
W tabelach znajdują się charakterystyki wygenerowane dla każdego wskaźnika. Interpretując te wskaźniki należy pamiętać, że: