A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Only variable references should be returned by reference

Filename: core/Common.php

Line Number: 243

MSAP ESOMETR - Statystyki

Interpretacja wyników zależy od poziomu dostępu, który posiadamy. Poniżej zostaną opisane reguły interpretacji w przypadku użytkowników zewnętrznych (niezalogowanych) oraz użytkowników zalogowanych (instytucji biorących udział w badaniu).

I. INTERPRETACJA NA POZIOMIE UŻYTKOWNIKA NIEZALOGOWANEGO (ZEWNĘTRZNEGO)

Użytkownik taki ma ograniczone możliwości w zakresie interpretacji danych indywidualnych ponieważ posiada dostęp jedynie do danych zagregowanych (nie jest uprawniony do porównywania wyników osiągniętych przez poszczególne instytucje, a widzi jedynie charakterystyki grup podmiotów).

Wyniki poglądowe generowane są poprzez określenie warunków selekcji, tzw. filtry (warunki te mogą być modyfikowane na każdym kolejnym kroku). Przykładowo, w istniejącej bazie zakładamy filtr: region centralny, analizujemy wymiar społecznej wartości dodanej, jakim jest integracja zawodowa i społeczna.

Jeśli mamy za mało podmiotów w bazie (mniej niż 5 w podgrupie) pojawia się komunikat, że należy zastosować mniej filtrów ponieważ liczba podmiotów w każdej grupie jest za mała.

Jak interpretować wyniki obliczone w oparciu o dane zagregowane?

W przypadku danych zagregowanych możemy interpretować:

  1. WYKRESY
  2. Pokazują nam one ile podmiotów uzyskało wartość konkretnego indeksu (np. w zakresie zatrudnienia) na poziomie 0-25%, 26-50%, 51-75%, 76-100%. Podmioty zaklasyfikowane do grupy 0-25% to podmioty osiągające w danym zakresie relatywnie najmniej, 26-50% - podmioty osiągające nieco więcej, 51-75% - to Ci, którzy są przeciętnie lepsi od innych, 76-100% - to podmioty najlepsze – niekwestionowani liderzy w swojej grupie.

    Interpretując wyniki indeksów należy pamiętać, że mają one zawsze charakter relatywny, a nie bezwzględny! Nie ustaliliśmy zatem progowych wartości dla osiągnięć, które podmioty powinny uzyskać – jak ma to miejsce w przypadku klasycznych systemów pomiaru społecznej wartości dodanej - ale założyliśmy, że osiągnięcia wzorcowe wyznaczane są przez inne podmioty funkcjonujące na rynku. Wyszliśmy z założenia, że określanie takich progów jest zabiegiem sztucznym. Założyliśmy też, że podmioty ES starają się osiągnąć jak najwięcej działając w określonych warunkach kontekstowych, wyznaczanych przez prawo, stan gospodarki, specyfikę polskiego społeczeństwa i inne czynniki. Ci, którzy w tych określonych warunkach generują więcej niż podobne do nich podmioty wytwarzają dodatkową wartość, nazwaną przez nas społeczną wartością dodaną.

    Co możemy odczytać z wykresu wygenerowanego dla danych zagregowanych?

    1. Jak bardzo różnią się od siebie osiągnięcia podmiotów (czy jest tyle samo osiągających mało, przeciętnie i dużo), np. gdy słupki na wykresie są podobnej wielkości oznacza to, że jest tyle samo lepszych i gorszych podmiotów.
    2. Czy przeważają podmioty osiągające mniej czy też więcej? (który słupek przeważa – jeśli ten opisany 76-100% oznacza to, że podmioty są relatywnie podobnie dobre i żaden z nich nie jest najlepszy, jeśli przeważa słupek najniższy 0-25%, oznacza to, że większość podmiotów osiąga relatywnie mało, i – zapewne – istnieje kilku niekwestionowanych liderów, których osiągnięcia są nie do podważenia)
    3. Czy jest jakiś podmiot wybitnie najlepszy lub najgorszy (jeśli skrajnie lewy bądź skrajnie prawy słupek zawiera jedynie jeden podmiot, oznacza to, że w grupie znalazła się jedna relatywnie najlepsza lub najgorsza jednostka)
  3. TABELE
  4. W tabelach znajdują się charakterystyki wygenerowane dla każdego wskaźnika. Interpretując te wskaźniki należy pamiętać, że:

    1. Zawsze jest dobrze porównać wartość średnią z wartością mediany. Jeśli posiadamy w grupie przypadki odstające (bardzo duże lub małe wartości wskaźnika) zawyżą one lub zaniżą wartość średniej – w takiej sytuacji to mediana lepiej opisuje wartość przeciętną wskaźnika.
    2. Warto jest sprawdzić dla ilu podmiotów zostały wygenerowane wartości wskaźnika – charakterystyka ta znajduje się w tabeli podpisana jako N.
    3. Pełny ogląd sytuacji będziemy posiadać dopiero, gdy uwzględnimy w naszych wnioskach wartość największą i najmniejszą wskaźnika – pokazuje ona, jak duże różnice pojawiają się w grupie.
    4. Jeśli w systemie pojawia się komunikat, że w bazie jest za mało podmiotów, żeby obliczyć wynik należy zrezygnować z jednego z nałożonych filtrów.

Mniej ...

Więcej ...

II. INTERPRETACJA Z POZIOMU UŻYTKOWNIKA ZALOGOWANEGO

Użytkownik taki ma szerokie możliwości w zakresie interpretacji danych ponieważ posiada dostęp do własnych charakterystyk i danych zagregowanych dla innych podmiotów (jest on uprawniony do porównywania wyników osiągniętych przez siebie z wynikami osiągniętymi przez inne, anonimowe instytucje).

Wyniki poglądowe generowane są poprzez określenie warunków selekcji, tzw. filtry (warunki te mogą być modyfikowane na każdym kolejnym kroku). Przykładowo, w istniejącej bazie zakładamy filtr: region centralny, analizujemy wymiar społecznej wartości dodanej, jakim jest integracja zawodowa i społeczna. Jeśli mamy za mało podmiotów w bazie (mniej niż 5 w podgrupie) pojawia się komunikat, że należy zastosować mniej filtrów ponieważ liczba podmiotów w każdej grupie jest za mała.

Jak interpretować wyniki obliczone w oparciu o dane indywidualne?

W przypadku danych indywidualnych możemy interpretować:

  1. WYKRESY
  2. Pokazują nam one jak dużo osiągnął dany podmiot w wybranym obszarze (np. zatrudnienia). Im wartość ta jest wyższa tym osiągnął on więcej (wartość 1 charakteryzuje tych, których osiągnięcia są najwyższe na wszystkich wskaźnikach w grupie porównawczej, 0 – tych, którzy osiągnęli na każdym wskaźniku najmniej).

    Interpretując wyniki indeksów należy pamiętać, że mają one zawsze charakter relatywny, a nie bezwzględny! Nie ustaliliśmy zatem progowych wartości dla osiągnięć, które podmioty powinny uzyskać – jak ma to miejsce w przypadku klasycznych systemów pomiaru społecznej wartości dodanej - ale założyliśmy, że osiągnięcia wzorcowe wyznaczane są przez inne podmioty funkcjonujące na rynku. Wyszliśmy z założenia, że określanie takich progów jest zabiegiem sztucznym. Założyliśmy też, że podmioty ES starają się osiągnąć jak najwięcej działając w określonych warunkach kontekstowych, wyznaczanych przez prawo, stan gospodarki, specyfikę polskiego społeczeństwa i inne czynniki. Ci, którzy w tych określonych warunkach generują więcej niż podobne do nich podmioty wytwarzają dodatkową wartość, nazwaną przez nas społeczną wartością dodaną.

    Takie rozumienie społecznej wartości dodanej rodzi pewne komplikacje interpretacyjne, o których należy pamiętać. Jeszcze raz chcielibyśmy podkreślić, że społeczna wartość dodana wyznaczana przez model ma charakter relatywny – zależy od osiągnięć innych podmiotów. Stąd jeśli podmiot został zaklasyfikowany do grupy podmiotów najlepszych (wartość indeksu = 76%-100%) oznacza to, że jest on najlepszy w określonej grupie; jego rzeczywiste osiągnięcia charakteryzowane są natomiast przez wskaźniki szczegółowe, dostępne w tabelach. Jeśli podmiot znalazł się wśród „najsłabszych” (wartość indeksu = 0%-25%) nie oznacza to bynajmniej, że podmiot nic nie osiągnął, a jedynie to, że osiągnął najmniej w grupie porównawczej. W sytuacji takiej warto sprawdzić wskaźniki szczegółowe (dostępne w tabelach), bo może się okazać, że podmiot ten jest najgorszym podmiotem, ale w grupie najlepszych, bardzo silnych podmiotów.

    Dodatkowo zawsze warto zestawić własne osiągnięcia z danymi dla porównawczej grupy podmiotów (np. jedynie dla podmiotów małych, funkcjonujących na rynku od roku). Jeśli widzimy, że w obszarze integracji społecznej osiągamy wartość z przedziału 0,5-0,75 i równocześnie w grupie porównawczej jedynie jeden podmiot zaklasyfikowany został do grupy wyższej (0,75-1), świadczy to o naszej ewidentnej wysokiej społecznej wartości dodanej (choć oczywiście nie najwyższej z możliwych).

  3. TABELE
  4. W tabelach znajdują się charakterystyki wygenerowane dla każdego wskaźnika. Interpretując te wskaźniki należy pamiętać, że:

    1. Zawsze jest dobrze porównać wartość średnią z wartością mediany. Jeśli posiadamy w grupie przypadki odstające (bardzo duże lub małe wartości wskaźnika) zawyżą one lub zaniżą wartość średniej – w takiej sytuacji to mediana lepiej opisuje wartość przeciętną wskaźnika.
    2. Warto jest sprawdzić dla ilu podmiotów zostały wygenerowane wartości wskaźnika – charakterystyka ta znajduje się w tabeli podpisana jako N.
    3. Pełny ogląd sytuacji będziemy posiadać dopiero, gdy uwzględnimy w naszych wnioskach wartość największą i najmniejszą wskaźnika – pokazuje ona, jak duże różnice pojawiają się w grupie.

Mniej ...

Więcej ...